Čo je „parfumový rodokmeň“?

Každá vôňa, nech je jej kreácia akokoľvek výnimočná, je príbuzná s niektorou inou vôňou. Podľa charakteristických zložiek, vône rozdeľujeme najčastejšie do šiestich tzv. „vonných rodín“. Každá z nich má viacero podskupín. Stretávame sa s nimi pri prezentácii a reklame vonnej kozmetiky.

Citrusová (hesperidická) je najstaršia a dodnes najpoužívanejšia rodina vôní. Tvoria ju svieže a rýchlo sa vyparujúce vône, postavené na citróne, limetke, mandarínke, grapefruite, pomaranči, bergamote. K nim sa pridávajú vône kvetov, napríklad z pomarančovníka. Možno ju kombinovať so všetkými ďalšími vonnými rodinami. Predtým bola dominantou pánskych vôní, dnes je to unisex kompozícia.

Kvetinová kompozícia má dominantnú vôňu jednej (zriedkavo) alebo viacerých kvetín (zvyčajne). Zložky jazmínu, ruže, konvalinky, kvetu ylang-ylang, tuberózy, irisa, fialky, gardénie a iných, tvoria kvetinové kytice, ktoré sú určené pre väčšinu žien. Táto rodina vôní býva základom elegantných voňaviek i vonných kompozícií do kozmetických krémov, gélov a podobne.

Orientálna rodina vôní je obľúbená v USA, v oblastiach Blízkeho a Stredného východu a stále viac aj u nás, ale napríklad Japonci ju nemajú radi. Zmyselné tóny s teplým podfarbením sú určené najmä ženám. Označuje sa aj ako ambrová kompozícia, podľa slávneho parfumu Ambre Antique (1905) od Francoisa Coty´ego. Má dve podskupiny: sladko-ambrovú (exotické kvetiny, citrusy, ambra a mošus) a korenistú (orientálne korenie, kardamón, vanilka, muškát, škorica, klinčeky, santal, céder, ambra, ylang-ylang, jazmín, salicyláty).

Chypre je svieža kompozícia machu, pačule, bergamotu, citrusov, jazmínu. Uplatňuje sa v najluxusnejších parfumoch, ale aj na prevoňanie výrobkov hromadnej kozmetiky, mydiel a technických výrobkov. Názov chypré vznikol podľa prvého a hneď vydareného parfumu z tejto rodiny Chypre Coty. Jeho autor Francois Coty´ego sa pri jeho komponovaní (rok 1917) inšpiroval nezvyčajne vydarenou dovolenkou na Cypre. Rodina chypré je zvlášť bohatá na podskupiny. Najsviežejšia je chyprovo-zelená kompozícia, naopak ťažká je chyprovo-ovocná (napr. broskyňová). Chyprovo-tabaková je častou kompozíciou pánskych toaletných vôd.

Foug?re (vyslov „fužér“) rodina vôní vznikla v 19. storočí ako Fougere Royale (z franc. papraď kráľovská). Základom je vôňa bylín (papraď, levanduľa, kumarín, geranium), machov, lišajníkov a drevín.

Drevitá kompozícia je založená na santalovom, ebenovom a cédrovom dreve, kombinovanými s pačulovou silicou. Niektoré podskupiny tejto rodiny sa používali vo voňavkách už v staroveku. Zvláštnou je vonná podskupina vetiver, ktorá pripomína vôňu vlhkej pôdy, trávy a koreňov.

 

 

 

 

 

 

 

 

Tabuľka Parfumové rodokmene

Vonné rodiny

Vonné podskupiny

Príklady

Značka – Výrobca

Citrusová

unisex

 

Citrusovo-kvetinová

Citrusovo-fantazijná

Citrusovo-zelená

Citrusovo-citrónová

Eau Sauvage – Christian Dior

Amor Amor – Cacharel

Drakkar – Guy Laroche

Light Blue – Dolce & Gabbana

Kvetinová

prevažne

dámska

 

Kvetinovo-zelená

Kvetinovo-ovocná

Kvetinovo-svieža

Kvetinová fantázia

Kkvetinovo-aldehydická

Kvetinovo-sladká

 

Envy Me 2 – Gucci; Boss Femme – Hugo Boss

Givenchy Amarige – Givenchy

Bright Crystal – Gianny Versace

Charlie – Revlon, N. Ricci L´Air du Temps – Nina Ricci

Chanel No 5 – Chanel

Poison – Christian Dior

Orientálna

unisex

 

Orientálne-sladká

Orientálne-korenistá

 

Eclat D’Arpege – Lanvin

Opium – Y. S. Laurent; Old Spice – Procter&Gamble

 

Chypre

unisex

 

Chyprovo-ovocná

chyprovo-živočíšna

chyprovo-kvetinová

chyprovo-svieža

chyprovo-zelená

chyprovo-drevitá

chyprovo-tabaková

chyprovo-ihličnatá

 

Sunflower – Elizabeth Arden

Le Male – Jean Paul Gaultier; Soir – BVlgari

Paloma Picasso – Paloma Picasso

Halston – Halston

Fahrenheit – Christian Dior

Joop Go – Joop

Denim – Faberge

Drakkar Noir – Guy Laroche

 

 

Foug?r

prevažne

pánska

 

foug?r-svieža

foug?r-kvetinová

foug?r-drevitá

foug?r-sladká

Cool Water Game – Davidoff

Pour Homme – Paco Rabanne

Kouros – Yves S. Laurent

L’Instant De Guerlain Pour Homme – Guerlain

 

 

Drevitá

prevažne pánska

 

drevito-ovocná

drevito-kvetinová

drevito-korenistá

drevito-pačulová

drevito-vetiver

 

Amor Pour Homme – Cacharel

Style – Jil Sander

Magic Man – Bruno Banani

Prada Pour Homme – Prada

Due Uomo – Laura Biagiotti

 

Čo znamená „nosná vôňa“?

Môžeme sa stretnúť aj s rozdelením voňaviek podľa hlavnej, teda „nosnej“ vône.

Jedna kvetina – má výraznú prevahu vôňa jednej kvetiny. Býva ňou ruža, konvalinka, jazmín, karafiát, orgován, levanduľa, fialka, ľalia a podobne. Voňavka na báze jednej kvetiny je nekomplikovaná a nazýva sa „soliflore“. Takou je parfum Diorissimo od Dioru na báze jazmínu. Je to skôr zriedkavý typ vône.
Kytica kvetín – zahŕňa neobmedzené množstvo kombinácií od sviežich až po ťažké vône.
Zelená lúka (zelená vôňa) – predstavuje svieže vône bylín, čerstvo pokosenej trávy, machu, púčikov, je charakteristická pre športové typy voňaviek.
Lesná zmes – charakterizujú ju ťažké, mystické vône papradia, živice, rôznych drevín, korenia, lišajníky a machy.
Ovocný koláč – môže zahŕňať široké spektrum vôní citrusov, záhradného a tropického ovocia, ktoré sa často kombinujú s kvetinovými vôňami.
Orientálna vôňa – je mystická, tajomná, zvodná, zmyselná a erotická.
More – tvoria ho akvatické jasné, čisté, svieže vône, typické pre pánske voňavky.

Pretože v súčasnosti sa jednotlivé vonné látky používajú do viacerých kategórií, prísne rozdelenie vôní je ťažké a moderná parfumológia od neho upúšťa.

 

Čo sú unisex vône?

Typické pánske vône tvoria najmä korenisté silice bieleho a čierneho korenia, papriky, anízu, feniklu, škorice, klinčeka, muškátového orecha, bobkového listu, kardamónu (podobný ďumbieru), či drevité silice – santal, céder, pačula, bambus. Typickými zložkami sú aj vône tabaku, machu, papradia, jamajského rumu, citrusov, slivky, uhorky, pižma, ambry a cibetu.

Vône pre dámy často obsahujú kvetinové tóny jazmínu, orchidei, magnólie, tonky, jabloňových

kvetov, gardénie, ruže, tureckej ruže, ľalie, hyacintu, frézie, strelície, konvalinky, levandule, zvončeka a iných lúčnych kvetov, ďalej vône citrusov – limetky, bergamotky, mandarínky, grapefruitu, vône rôzneho ovocia, napríklad žltého melónu či čiernych ríbezlí, či jemných korenín, napríklad vanilky. Vhodnými zložkami sú svieže zelené tóny – vôňa zeleného jablka či čerstvo pokosenej trávy.

V súčasnej dobe metrosexuálnych mužov a emancipovaných žien sa toto klasické rozdelenie

vôní a tónov stále viac stiera. Možno aj vy ste si obľúbili vôňu primárne určenú pre opačné pohlavie. Aj preto sú na trhu stále častejšie tzv. unisex vône – teda vône vhodné pre obe pohlavia. Pri unisex vôňach sa uplatňujú najmä tvárne a variabilné chypré kompozície. Typickým unisex produktom je CK One od Calvin Klein.

Hierarchia vonnej kozmetiky

Vôňa jednej značky býva na trhu vo viacerých druhoch vonných prípravkov. Ich cena je pritom neraz nepriamo úmerná objemu flakónu. Ako je to možné? Odpoveď je jednoduchá: líšia sa podielom vonnej kompozície a teda aj intenzitou prevoňania. Hovorovo zvykneme nazývať vonné prípravky parfumami, zriedkavejšie voňavkami. Odborníci však rozlišujú viacero druhov, podľa podielu vonnej kompozície v liehu.

 

Čo je parfum?

Parfum (Perfum: Perf.) je najkoncentrovanejší a cenovo najdrahší vonný prípravok. Predáva sa v parfumériách za pultom. Balený býva vo filigránskych flakónikoch nápaditého dizajnu. Slovo „parfum“ pochádza z latinčiny a znamená „prostredníctvom dymu“. Parfum obsahuje 15 až 30 % vonnej olejovej kompozície v koncentrovanom alkohole, neobsahuje vodu. Určený je na spoločenské, najmä večerné príležitosti, úplne nevhodný je pre slnečný deň. Parfum nanášame na miesta, kde pulzuje krv. Teda po jednej kvapke za uši, na vnútornú stranu zápästia, do lakťových jamiek, do vlasov a dekoltu. Niektoré flakóniky parfumov majú na spodku vrchnáčika malinkú sklenú tyčinku (tigella), určenú na naberanie a nanášanie parfumu. Kvalitný parfum by mal byť na pokožke jemne rozpoznateľný aj po dvoch dňoch. Pre vysoký obsah mastných látok parfum nenanášame na odev – mohli by tam zostať mastné škvrny. Dobre však vynikne na kožušinách. Všimli ste si, že parfumy pre mužov sa nevyrábajú? Mužský telesný pach je intenzívnejší ako ženský a pri použití parfumu by výsledný efekt nemusel byť vábny.

 

Čo sú vonné vody?

Menej koncentrované voňavky obsahujú vodu, a preto sa tak aj nazývajú – Eau (francúzsky voda). Podľa toho, ako klesá obsah vonnej kompozície vo výrobku danej značky, znižuje sa aj intenzita a doba, počas ktorej prípravok cítime.

Parfumová voda (Eau de Parfum: EdP) obsahuje 15 až 19 % vonnej kompozície, 80 až 90 % objemu alkoholu a malé množstvo vody. Predstavuje prechod medzi koncentrovanými a zriedenými voňavkami a jej obľuba stúpa. Vôňa je jemnejšia a mala by vydržať asi 1 deň.
Toaletnú vodu (Eau de Toilette: EdT) tvorí 4 až 8 % vonnej kompozície v 80 % alkohole a menej ako 10 % vody. Predáva sa vo väčších flakónoch po 50 ml, 75 ml, 100 ml. Aplikuje sa rozstreknutím na telo, šaty, i do vlasov. Toaletné vody sú určené na bežné osvieženie tela počas dňa, pretože nepôsobia rušivo v spojení s telesným pachom. Patria k najobľúbenejším voňavkám na denné použitie.
Kolínska voda (Eau de Cologne: EdC) obsahuje 2 až 5 % kompozície v zmesi alkoholu (50 až 70 %) a vody (15 až 47 %). Aplikuje sa ako toaletná voda. Pretože je najzriedenejšou
voňavkou, môžeme ju aplikovať na odev, pokožku a vlasy i niekoľkokrát denne. Názov dostala podľa nemeckého mesta Kolín nad Rýnom, kde v roku 1907 nemecko-taliansky parfumér Johann (Giovanni) Maria Farina vyrobil osviežujúci vodno-liehový roztok citrusových olejov, ktorý kontrastoval s dovtedy používanými ťažkými a sladkými parfumami. Legendárnou sa stala Cologne‘s Glockengasse zo začiatku 18. storočia, neskôr premenovaná na Cologne 4711 podľa popisného čísla domu (Glockengasse No. 4711 v Kolíne) jej výrobcu – rodiny Mülhensových, dodnes vyrábaná a obľúbená.
Osviežujúca voda (Eau de Fresh: EdF) sa vrátila po rokoch na trh. Je obdobou kolínskej vody v koncentrovanejšom (80 %) alkohole. Písmeno „v“ za skratkami týchto prípravkov, napríklad EdCv, označuje „vapo“ (balenie s rozprašovačom).
Telové závoje (Body mist: BM) sú súčasným hitom vonnej kozmetiky. Sú to prípravky určené na prevoňanie celého tela. Zväčša obsahujú asi 1-2 % vonnej kompozície, neobsahujú alkohol, ale na druhej strane obsahujú hydratačné látky.

 

Aké sú iné možnosti prevoňania?

Voda po holení (After shave lotion: ASL) a balzam po holení (After shave balm: ASB) – sú doplnkové prípravky na prevoňanie pokožky. Ich primárna funkcia je však iná. Voda po holení a balzam po holení sú určené na dezinfekciu a ošetrenie pokožky po holení na mokro i na sucho. Pretože od nich prirodzene očakávame aj prevoňanie pokožky, obsahujú 1 až 3 % vonnej kompozície. AS je vhodné doplniť EdT alebo EdC, resp. parfum-dezodorantom či dezodorantom rovnakej vône (značky).
Parfum-dezodorant (Deo-parfum: DP) je prechodom medzi voňavkou a dezodorantom. Tvorí ho 1 až 3 % vonnej kompozície, alkohol, voda, baktericídne a ďalšie látky
Dezodorant zväčša obsahuje menej ako 1 %  vonnej kompozície.
Suchý parfum je nedávny vynález. Suché mikroperličky sa počas nanášania na pokožku rozbijú a uvoľnia parfum.
Potpourri je zmes sušených lupienkov ruží a iných voňavých materiálov, ktorá sa dáva do misiek na prevoňanie miestnosti. Nie je síce kozmetikou, ale k životnému prostrediu i zdraviu  človeka je priateľskejšia, ako väčšina agresívnych osviežovačov ovzdušia.

 

Nabudúce:

Vonná kozmetika III. časť: Oskary vo svete vôní

Doc. Ing. Jarmila Hojerová, PhD.

 

Vonná kozmetika II. časť. Hierarchia vonnej kozmetiky


ISSN 1335-9878

Pozri tiež

Predplatné

Sponzori

Inzercia

You-Tube kanál Herby

Kanál Herby