Čo to je?
Astma je chronické zápalové ochorenie dýchacích ciest charakterizované zvýšenou reaktivitou dýchacieho stromu na rôzne podnety (fajčenie, fyzická námaha, infekcia). Typicky sa prejavuje záchvatmi dýchavičnosti, ktoré sú sprevádzané typickými pískavými zvukmi v dôsledku kŕčovitého zovretia priedušiek. Môže sa ale prejavovať aj prítomnosťou  suchého dráždivého kašľa, ktorý nereaguje na bežnú liečbu.

Prečo vznikne?
Rizikovými faktormi pre vznik astmy je jej výskyt v rodine (u predkov a súrodencov), anamnéza alergického ochorenia (najmä neliečeného alebo zle liečeného), niektoré chemické alebo fyzikálne faktory (napr. častá liečba antibiotikami).

Úprava výživy pri astme

  • neprijímajte potraviny alebo nápoje, na ktoré ste alergickí
  • ak nepoznáte svoje alergény, ale máte pocit, že existuje nejaký vzťah medzi vašou astmou a zložením jedálneho lístka, skúste zistiť spúšťače vašich astmatických záchvatov – informácie nájdete v kapitole Eliminačná diéta
  • nejedzte a nepite studené jedlá a nápoje – podchladenie dýchacích ciest môže vyvolať astmatický záchvat
  • jedzte a pite tak, aby ste si nespôsobovali pálenie záhy – kyselina v pažeráku a nosohltane môže podráždiť dýchacie cesty (podrobnosti v kapitole Pálenie záhy)
  • neprejedajte sa a ak vás trápi plynatosť, riešte ju správnym spôsobom (podrobnosti v kapitole Flatulencia) – zvýšený tlak v bruchu môže tiež vyvolať astmatický záchvat
  • jedzte často cibuľu, cesnak, pór a jablká so šupkou – to sú najlepšie zdroje kvercetínu, ktorý spolu s vitamínom C blokuje vyplavovanie histamínu a iných zápalových faktorov
  • obmedzte príjem soli – astmatici, ktorí konzumujú viac ako 5 g denne (ups, to aj asi iba štvrtina bežného slovenského príjmu, a už to je veľa!), majú výrazne zhoršené dýchanie počas fyzickej aktivity a bezprostredne po nej v porovnaní s astmatikmi, ktorí konzumujú menej ako 3 g soli denne
    • v podstate by ste mali soľ úplne z kuchyne odstrániť, pretože potraviny (aj chlieb a surová zelenina) obsahujú sodík – prirodzené, nesolené potraviny poskytnú človeku, ktorý sa nadmerne počas dňa nepotí, dostatočnú dávku sodíka

Vhodné potraviny (jedzte len tie, na ktoré nie ste alergickí)

  • ryža natural, pšeno, ovsené vločky, obilniny a celozrnné výrobky, ovocie a zelenina, orechy, olejnaté semená, rastlinné oleje (olivový, ľanový, tekvicový)

Nevhodné potraviny

  • všetky potraviny, ktoré obsahujú dusičnany, dusitany a niektoré konzervačné látky s obsahom síry (E220 – E228) – skontrolujte si zloženie potravín a nápojov
  • kravské mlieko a výrobky z neho, údeniny, mäsové a rybie konzervy, údené ryby, ančovičky (sardely), zmrzlina, vnútornosti zvierat, aromatizované, prifarbované a chemicky konzervované potraviny (ja naozaj nemôžem za to, že to sú skoro všetky vo vašom supermarkete)
  • cukor a sladkosti

Špeciálna podpora liečby astmy

  • esenciálne mastné kyseliny 1000 – 1500 mg 3-krát denne
    • optimálne: 1 čajová lyžička panenského ľanového oleja 2-krát denne do jedla (podrobnosti v kapitole Ľanové semeno)
  • kurkuma: ? - ? čajovej lyžičky denne do jedla, môžete užívať v rámci prevencie celoročne – podrobnosti nájdete v kapitole Kurkuma
  • probiotiká: 4 – 10 miliárd baktérií v jednej dávke 3-krát denne s jedlom (podrobnosti v kapitole Probiotiká)
  • kyselina pantoténová: 50 mg 3-krát denne
    • alternatíva: Stressease – ? tabletky večer pred spaním
  • koenzým Q10: 100 – 200 mg denne
  • vitamín D: 10 – 15 mikrogramov (= 400 – 600 medzinárodných jednotiek) denne aspoň počas obdobia október – apríl (a v lete sa primerane opaľujte)
  • ginkgo biloba: 60 – 250 mg štandardizovaného extraktu v tabletkách denne – podrobnosti v kapitole Ginkgo biloba
  • vitamín C: 100 – 250 mg s každým jedlom – ak nemôžete konzumovať prirodzené zdroje
  • zinok: 30 – 50 mg/deň – uprednostnite pikolinát zinku, síran zinočnatý dráždi žalúdok
    • optimálne: cmúľať počas dňa 3 – 4 pastilky s obsahom 5 – 15 mg zinku
  • horčík: 200 mg 2-krát denne

Prvá pomoc pri začínajúcom záchvate
Okrem užitia liekov, ktoré vám predpísal lekár, môžete vo chvíli, keď sa spúšťa záchvat dušnosti, urobiť tieto tri veci

  • zachovajte pokoj
  • hoďte do seba šálku silnej kávy alebo aj pollitrovú (vlažnú, nie studenú!) colu, prípadne dve šálky zeleného čaju – kofeín spôsobuje uvoľnenie hladkej svaloviny a roztiahnutie dýchacích ciest
  • skúste na seba tento trik: zavrite oči a pri pomalom hlbokom nádychu si predstavujte, ako sa vaše pľúca rozpínajú a plnia bielym svetlom, potom pomaly vydýchnite a celé to zopakujte ešte dva-trikrát a keď potom otvoríte oči, cítite sa lepšie

Čo ešte môžete urobiť a zvážiť?

  • normálne je nefajčiť
  • viac ako 32 % astmy u detí má súvis s fajčením rodičov – pasívne fajčenie patrí medzi najrizikovejšie faktory v ovzduší, ktoré podporujú vznik astmy a záchvatov
  • 1 – 2 šálky čiernej kávy denne, ale aj zelený a čierny čaj môžu mať priaznivý účinok – kofeín vyvoláva mierne roztiahnutie dýchacích ciest
  • buďte fyzicky aktívni
    • ak vám fyzická aktivita spôsobuje záchvaty dýchavičnosti, prestaňte používať soľ a asi hodinu pred cvičením užite vitamín C v dávke 2000 mg (ľudia, ktorí trpia na obličkové kamene alebo hemochomatózu, by takúto veľkú dávku rozhodne nemali užívať)
    • plávanie je pre astmatika najbezpečnejší a najzdravší šport – spôsobuje napríklad oveľa menej záchvatov dýchavičnosti počas záťaže ako beh alebo bicyklovanie
    • ak vám cvičenie alebo akýkoľvek šport spôsobuje záchvat, skúste počas aktivity dýchať cez masku – bráni priamemu prúdeniu studeného vzduchu a dráždivých častíc do dýchacích ciest
  • viac ako dve tretiny astmatických ťažkostí, ktoré spôsobujú lieky, majú na svedomí salicyláty a bežné lieky proti bolesti, zápalu a teplote – kontrolujte svoj príjem týchto liekov a sledujte, či náhodou nie sú príčinou vašich astmatických záchvatov
  • stres je častým spúšťačom záchvatu – naučte sa ho zvládať spôsobom, ktorý nie je pre vás a vaše okolie nepríjemný a deštruktívny
    • aj toto je dobrý dôkaz toho, aký pozitívny účinok má relaxácia: v rámci jedného výskumu astmatikov bolo zistené, že tí pacienti, ktorí si denne zapisovali svoje pocity, zážitky a myšlienky (nazveme to denník?), mali subjektívne aj objektívne menej ťažkostí ako tí, ktorí si nič nepísali – ak to chcete skúsiť, robte to v pokoji, lebo keď to má byť len ďalšia povinnosť = väčší stres = horší stav
  • nepoužívajte odevy ani bielizeň zo syntetických materiálov – elektrostatická energia priťahuje prach a pri zobliekaní a obliekaní prach vírite a vdychujete
  • u niektorých ľudí môže byť záchvat vyvolaný aj alkoholickými nápojmi, konzervovanými a údenými mäsovými výrobkami, syrmi, sirupmi vyrobenými na syntetickej báze, banánmi alebo melónom
  • ak je to možné, trávte čo najviac času v roku mimo mesta – na horách a na vidieku
  • zamerajte sa na dýchanie nosom (až 90 % astmatikov dýcha ústami) – alergizujúce častice pri dýchaní ústami prenikajú hlbšie, vo väčšej miere a rýchlejšie do dýchacích ciest a vyvolajú záchvat – váš nos je ideálny filter na mnohé nečistoty ovzdušia a to aj vtedy, ak si striháte chlpy v ňom
  • ak je to možné, spávajte na bruchu – podporuje to prirodzenú drenáž dýchacích ciest
  • ak sa budete zdržiavať v prostredí, ktoré je presýtené silnými sprejmi, parfumami, vôňou kvitnúcich kvetov a tabakovým dymom alebo v blízkosti krbu, pece, otvoreného ohňa, grilu na drevené uhlie a podobne, vaša šanca na astmatický záchvat bude taká vysoká, že žiadna stávková kancelária by na vás nevypísala kurz lepší ako 1,0
  • deti, ktoré sú dojčené aspoň 6 mesiacov a 12 mesiacov nedostávajú náhradu materského mlieka vyrobenú z kravského mlieka ani žiadne výrobky z kravského mlieka, majú astmu oveľa zriedkavejšie
  • deti, ktoré od narodenia vyrastajú v blízkosti psa alebo mačky, majú menší výskyt astmy – doteraz nás to učili presne naopak, viem, ale ja za to nemôžem
    • pritom stále, samozrejme, platí, že ak ste na psa, mačku alebo iné zviera s kožušinou alergickí, vyhýbajte sa kontaktu s nimi
  • venujte maximálnu snahu odstraňovaniu prachu v domácnosti z nábytku, sedačiek, kútov, stien, obrazov, tapiet, hračiek – ale nemusíte si kvôli tomu hneď kupovať najdrahší vysávač, aký sa používa v sterilných halách na výrobu mikročipov
  • možno si ani neviete predstaviť, o koľko bude vaša domácnosť čistejšia, ak odstránite z bytu či domu koberce, záclony a závesy, pretože tie držia najviac prachu – urobte to aspoň v spálni
  • posteľnú bielizeň treba prať pri teplotách nad 50 °C – a neskracujte prací cyklus
  • naučte sa tzv. „brušné“ dýchanie, pri ktorom dochádza k väčším pohybom brušnej steny a bránice (učia tak dýchať aj ženy pred pôrodom) – je oveľa efektívnejšie, pretože využíva až 60 % vitálnej kapacity pľúc
  • záchvat dýchavičnosti vám môže rýchlejšie ustúpiť, ak budete po normálnom nádychu úsilne vydychovať cez slamku do pohára vody alebo priamo do väčšieho balóna
  • beta-blokátory (lieky používané pri liečby vysokého krvného tlaku) môžu spôsobovať kontrakciu dýchacích ciest (mnohým ľuďom vyvolávajú chronický suchý kašeľ) a tým sú pre astmatikov mimoriadne rizikové = môžu spôsobiť ťažký status asthmaticus, čo je život ohrozujúca situácia, pri ktorej je nevyhnutný okamžitý prevoz do nemocnice a hospitalizácia
  • diizokyanáty sú hlavnou príčinou astmy z povolania (nachádzajú sa napríklad v uretánovej pene), ak trpíte astmou, zistite, či sa na vašom pracovisku vo zvýšenej miere nevyskytujú diizokyanáty – mali by ste sa dostať z ich negatívneho vplyvu aj za cenu zmeny povolania

Dobré vedieť

  • Antihistaminiká majú len veľmi malý vplyv na príčinu astmy.
  • Bronchodilatačné lieky (najmä v modernej inhalačnej forme) sú výborným nástrojom prvej pomoci pri astmatickom záchvate, ale neriešia príčinu ochorenia.
  • Keď na vás ide astmatický záchvat, ostaňte pokojní. Veď viete, čo sa bude diať a ak podľahnete strachu či panike, celá situácia bude ešte horšia.